Van datalab naar data factory

1-daagse masterclass, exclusief voor de uitgeefmediasector (max. 15 deelnemers)

!!! DEZE BIJEENKOMST IS VOLLEDIG VOLGEBOEKT. Als u zich aanmeldt, dan komt u op de reservelijst. Als er alsnog een plaats vrijkomt dan laten we u dat direct weten. Of meld u hier aan voor de extra editie op maandag 30 maart !!

Veel bedrijven beschikken over data, maar benutten die nog onvoldoende om er waarde uit te halen. Vaak blijven initiatieven om meer datagedreven te worden steken en ontstijgen nooit de experimentele laboratoriumfase. Reden daarvoor is dat de datastrategie van die organisaties nog onvoldoende in lijn is gebracht met de bedrijfsstrategie. In deze workshop staat het ontwikkelen van een datastrategie centraal om u te helpen om een succesvol datagedreven bedrijf te worden.

Het resultaat is een datastrategie die de huidige mate van datagedrevenheid van uw organisatie beschrijft, de gewenste status beschrijft en een stappenplan definieert voor het verhogen van datagedrevenheid van uw bedrijf, evenals een initiële aanpak en oplossingen om die toekomstige status te bereiken.

De masterclass is interactief. Naast theorie en praktijkvoorbeelden zullen de deelnemers ook aan de slag gaan met use cases en stappen zetten in het ontwikkelen van een voor hun organisatie passende datastrategie. Deelnemers ontvangen hand-outs, modellen en templates die ze ook in de eigen organisaties kunnen toepassen.

Het doel van deze masterclass is:

  • datagestuurde oplossingen en producten te identificeren op basis van de behoeften van de gebruikers of klanten en de beschikbare data van uw organisatie,

  • om de vereiste functies, processen, gegevensbronnen, tools, kwalificaties van werknemers en partners te concretiseren,

  • en om de kosten-baten, de technische, juridische en economische risico's te kunnen evalueren.

Download het programma


Sprekers

John Poppelaars

Co-Founder and Director
Doing the math

John is medeoprichter van LITIC BV, een bedrijf dat zich richt op het ondersteunen van organisaties in het verbeteren van besluitvorming door middel van analytics, consulting en software services

Werner van Sprundel

Director Data & Analytics (a.i.)
Werner van Sprundel Holding B.V.

Werner van Sprundel is actief als freelancer op gebied van data science en digitale strategie. Hij heeft veel ervaring op deze gebieden, waarbij het zijn passie is om data analytics te koppelen aan de business om zo toe te werken naar resultaten waar klanten ook echt iets aan hebben. Hij studeerde af in Finance, Vastgoedkunde en Rechten en heeft zich gedurende en na zijn studies in toenemende mate ontwikkeld als data scientist. Hij heeft een algoritme bedacht om woningprijzen te voorspellen en dat via zijn onderneming succesvol gepositioneerd en verkocht aan verschillende partijen. Werner is altijd op zoek naar het volgende grote idee waarin


Programma

09:00

Inleiding en context

  • Overzicht datagedreven bedrijfsvoering, voorbeelden, succesverhalen
09:30

Wat is een datastrategie?

  • Datastrategie, aanpak en structuur
  • Design thinking & business model canvas
  • Uitleg value proposition canvas en hoe het gebruikt kan worden om verbeteringen/kansen van datagedreven toepassingen in uw organisatie te identificeren
11:00

Pauze

11:15

Aan de slag

  • Uitwerken van een value proposition canvas voor uw eigen organisatie (business problem framing, interviewstijl, in 2-tallen)
  • Presentatie aan elkaar (brown paper, met value proposition canvas)
  • Lessons Leaned Business Model Canvas/Value Proposition Canvas
12:15

Vragen/Feedback

12:30

Broodjeslunch

13:15

Het datalandschap

In kaart brengen datalandschap, identificeren witte vlekken, identificeren nieuwe databronnen (aanpak, voorbeelden)

14:45

Zonder Analytics geen inzicht

  • Data alleen is niet genoeg
  • Soorten Analytics
    • Descriptive,
    • Predictive, en
    • Prescriptive analytics
  • Analytics/datagedreven toepassingen identificeren en concretiseren met het analytics maturity model
15:15

Pauze

15:30

Hands-on datastrategie ontwikkeling

  • Concretisering value proposition canvas, identificatie databronnen, benodigde analytics capabilities (in 2-tallen)
  • Fit gap analyse (wisseling van 2-tallen, uitleg aan elkaar, outside in view)
  • Identificeren mogelijke oplossingen en globaal plan van aanpak (individueel)
16:30

Pitches

  • Pitch uw datastrategie
17:00

Vragen en dialoog

17:30

Borrel