Storytelling: een supersprint

1-daagse workshop, max. 20 deelnemers.

Het delen van je verhaal was nog nooit zo eenvoudig. Maar de aandacht trekken, is nog nooit zo moeilijk geweest…

Onlangs organiseerde de Mediafederatie een Story Sprint. Een workshop die helpt met het creëren van een krachtig kernverhaal. Het transformeert een merk in een visie-gedreven organisatie en een inspirerend merk. Twintig energieke deelnemers gingen aan de slag met hun kernverhaal en hielpen elkaar met het verscherpen van hun visie.

“ Het was een intensieve dag, een dag waarin we vooral dingen zijn gaan doen. Er was een goede balans tussen luisteren, inspiratie op doen en werken aan ons eigen verhaal. Het samenwerken met anderen geeft een frisse blik en veel nieuwe inzichten die je direct kunt toepassen in de volgende opdracht! “

– Charon Duermeijer, Elsevier

Deze supersprint is geïnspireerd op de originele Story Sprint. Tijdens de Supersprint ga je zowel denken als doen. Je ontvangt een theoretisch kader en werkt stap voor stap naar een krachtig kernverhaal. Je gaat aan de slag met fundamentele vraagstukken over je merk en verwerkt dat direct tot een inspirerend merkverhaal. 

Video Impressie

We zijn sociale wezens. We lachen, we huilen, we verzinnen. We praten, verbinden en luisteren graag. We maken, we bewerken en creëren. We leven in de aandachtseconomie. Onze tijd is kostbaar. Iedere seconde ontstaat er iets nieuws.

Het delen van je verhaal was nog nooit zo eenvoudig. Maar de aandacht trekken, is nog nooit zo moeilijk geweest. Sterker nog, je hebt een hele goede reden nodig om iemands tijd te claimen. Investeer daarom in je verhaal of dat van je organisatie. Mensen worden immers niet geraakt door data, maar door emotie. Het is het basisprincipe dat ons mens maakt en ons verbindt.

Deze workshop is een storytelling supersprint. Leerdoelen:

  • nadenken over de narratieve elementen in je bedrijf en/of merk;
  • een duidelijker beeld vormen van je klant, jezelf en van jouw stip op de horizon;
  • naar huis gaan met een kernverhaal met een audience first perspectief;
  • leren, experimenteren en de theorie in praktijk brengen.

Trainers

  • Christopher Marks

    Christopher Marks

    Oprichter van Story Sprint

Programma

  • - Ontvangst en deelnemersregistratie

  • - Welkom en warming-up (kennismakingsoefening)

  • - Wat is storytelling en wat is een responsive story?

  • - 20 year roadmap

    Een heldere visie is de basis van je verhaal. We gaan een high level visie ontwerpen.

  • - Pauze

  • - Visie verscherpen en verhelderen

    Je deelt in teams van 2 ideeën en je duikt dieper in de ‘waarom’-vraag van je story.

  • - The Shift

    Je gaat ‘de verandering’ of het probleem waar je op inspeelt, formuleren en spanning of urgentie ontwerpen in je verhaal.

  • - Broodjeslunch

  • - Empathy Brain Map

    Je geeft de persona vorm via een aantal oefeningen. Je ontwerpt een geabstraheerde vertegenwoordiging van je publiek.

  • - Brand personificatie

    Met deze oefening krijg je inspiratie voor de juiste tone-of-voice van je merk of organisatie.

  • - Pauze

  • - Audience first storytelling

    Korte presentatie waarin perspectieven worden toegelicht van audience first storytelling.

  • - Storyclock

    Je helpt elkaar in teams van 2 met het ontwikkelen, het ontwerpen en structureren van je verhaal.

  • - Tot slot

    Je deelt je verhaal deels plenair met de groep en deels in een groep van 5 en je ontvangt feedback.

  • - Napraten met een hapje en een drankje