Podcasting - een must in je mediamix?

Donderdag 31 maart 2022: Podcasting – een must in je mediamix?

Experimenteer jij al met podcasts? De populariteit van podcasts is enorm en voor veel uitgevers een interessante uitbreiding op het merk of op de uitgeefportfolio. Met een verschuiving in luistergedrag ontstaat ook een verschuiving van advententiebudgetten. Daarnaast investeren techreuzen en uitgevers flink in betaalde podcastabonnementen, betaalmuren en affiliate programma’s voor makers. Enkele voorbeelden: zo kocht voor NY Times voor 25 miljoen dollar een podcastbedrijf om uit te breiden naar audiojournalistiek. Amazon gaat voor abonnementen en kocht Wondery voor 300 miljoen dollar. Spotify investeerde 500 miljoen dollar in de overnames van o.a. uitgever Gimlet, technisch platform Anchor en discovery platform Podz. 

Wil je weten of een podcast strategisch van toegevoegde waarde kan zijn voor jouw merk of bedrijf? Heb je plannen om een podcast te maken? Of produceer je er al een, maar leer je graag van ervaringen van andere podcastmakers? Laat je inspireren en doe mee!

Sprekers

Eline Ronner. Podcast Strategist en co-founder van New Narrative. Eline Ronner is bedrijfskundige en zelfstandig podcastmaker. Vorig jaar richtte zij met drie compagnons podcast productiebedrijf New Narrative op. Daarnaast is ze nog regelmatig te horen als voice-over en als podcast host. Voorheen was Eline bij BNR (FD Mediagroep) redactioneel eindverantwoordelijk voor de podcasts. Daarvoor was zij consultant en freelance journalist bij onder meer Business Insider, Omroep WNL en Management Team.

Michael Petit. Manager Marketing en Consultant bij onderzoeksbureau Markteffect. Sinds 2019 is hij verantwoordelijk voor de uitvoering van de Markteffect Podcast Monitor, een onderzoek dat tweemaal per jaar verschijnt naar de populariteit, het luistergedrag en het sentiment rondom podcasts in Nederland.

Marc Nijhuis. Audio Missionary en Podcast Predikant bij VISIONAIR ORDINAIR, een audioproductiebedrijf dat zich volledig toelegt op creatieve producties met een rijke verscheidenheid aan audiomogelijkheden (op basis van Noise, Voice, Music, Props & Silence). Samen met opdrachtgevers creëren ze sweet spot concepten. Voorheen werkte Marc o.a. als content mediastrateeg en als brand partnership manager bij RTL en in accountfuncties bij Sanoma Media.

Daniel Kok. Head of Creative & Content bij AM Beyond*, een nieuw contentlabel van mediabureau Abovo Maxlead. Hij begon zijn carrière in de wereld van TV-productie bij o.a. IDTV. Daarna werkte hij als contentstrateeg bij diverse exploitanten zoals Sanoma, Mediahuis en LINDA. Daar ontwikkelde hij podcasts voor o.a. Coca-Cola, Google, ABN-AMRO en Activia. De afgelopen twee jaar presenteert hij samen met Thijs van Dijk de podcast Bakkie Media.

  • Eline Ronner

    Eline Ronner

    Podcast Strategist en co-founder
    New Narrative
  • Michael Petit

    Michael Petit

    Manager Marketing en Consultant
    Markteffect
  • Marc Nijhuis

    Marc Nijhuis

    Audio Missionary en Podcast Predikant
    VISIONAIR ORDINAIR
  • Daniel Kok

    Daniel Kok

    Head of Creative & Content
    AM Beyond*

Programma

  • - Ontvangst en deelnemersregistratie

  • - Welkom en introductie door Marie-Louise Kok, programmamanager

  • - De podcastmarkt in Nederland, door Michael Petit

    Zo’n 6,3 miljoen (44%) Nederlanders luisteren naar podcasts. Nieuwsgierig naar hoe de podcastmarkt zich heeft ontwikkeld in de afgelopen jaren? En hoe het luistergedrag eruit ziet en wat de commerciële mogelijkheden zijn? Michael opent de dag met een overview.

  • - Verhalende podcasts in een transmediale wereld, door Eline Ronner

    De meest pakkende verhalen zijn medium-overstijgend en fans denken niet meer in één mediatype zoals een boek, podcast of een film. New Narrative maakt verhalende podcasts die passen in een  transmediale wereld. In haar presentatie zal Eline haar kijk op het podcastlandschap delen en ingaan op de rol die podcasts kunnen spelen in de mediamix van uitgevers. 

  • - Lunch en netwerkgelegenheid

  • - Van concept tot lancering - 3 praktijkcases, door Marc Nijhuis

    1. Verhalen achter archeologische vondsten in opdracht van ProRail. Een podcast met augmented reality (wandelen terwijl je luistert). 
    2. Waarom kennisoverdracht en podcast elkaar zo aantrekkelijk vinden. In opdracht van de Open Universiteit in gesprek met professoren en wetenschappers.
    3. Waarom podcast zoveel meer moet zijn dan twee microfoons aan een tafel. Een audiodocumentaire over levens van kinderen in een gezinshuis in opdracht van het ministerie van VWS.
  • - Korte pauze

  • - Podcasts in de mediamix, door Daniel Kok

    In een wereld waar mensen weinig tijd nemen voor content zijn podcasts een welkome uitzondering en bieden ze verdieping en beleving. ‘Vakidioot’ Daniel kijkt – zoals hij dat ook doet in Bakkie Media, de podcast over marketing, communicatie en media – naar ontwikkelingen in de media-industrie en de cruciale rol van uitgevers in curatie en monetization.

  • - Plenaire afsluiting met een drankje en netwerkgelegenheid