Online consumentengedrag

Donderdag 14 november 2024: Inspiratiesessie online consumentengedrag
Leer over online consumentengedrag m.b.t. media. Aan bod komen thema's als:

  • het gebruik van en de effecten van gepersonaliseerde media;

  • de effectiviteit en invloed van (nieuws via) sociale media op volwassenen/jongeren in vergelijking met de klassieke media;

  • politieke beïnvloeding door social media en de invloed van sociale media op maatschappij en mentale gezondheid;

  • de ‘versnacking van content': gevoelens, behoeftes en het gedrag ten aanzien van het (online) gebruik van steeds korter durende content;

  • verschillen tussen generaties (denk aan leeftijdsgroepen 16-24 jaar, 25-34 jaar, 35-49 jaar en 50-65 jaar);

  • mediavoorkeuren en de plaats van papier/folio.

Uiteraard gaan we graag in gesprek hoe je als uitgeef- en mediaprofessional om kunt gaan met deze ontwikkelingen.

Download hier het programma (pdf).


Sprekers

Prof. Dr. Judith Möller

Hoogleraar Empirisch communicatieonderzoek
Universiteit van Hamburg

Prof. Dr. Judith Möller is hoogleraar “Empirisch communicatieonderzoek, in het bijzonder mediagebruik en sociale media-effecten” aan de Universiteit van Hamburg in samenwerking met het Leibniz Instituut voor Mediaonderzoek Hans Bredow Instituut (HBI). Haar onderzoek richt zich op de effecten van politieke communicatie, met name op sociale media. Möller was eerder universitair hoofddocent Politieke Communicatie bij de afdeling Communicatiewetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA) en universitair hoofddocent bij de afdeling Sociologie en Politieke Wetenschappen van de Universiteit van Trondheim. In 2019 ontving ze een VENI Talent beurs van de Nederlandse Wetenschapsstichting (NWO) voor onderzoek naar de effecten van algoritmische filtersystemen en kunstmatige intelligentie op specifieke (niche)doelgroepen. Haar werk is gepubliceerd in tal van internationale tijdschriften en ze is onder meer lid van de redactieraad van het Journal of Communication and Political Communication.

Michiel Rotteveel

Directeur onderzoek en mede-eigenaar
MediaTest

Michiel Rotteveel is directeur onderzoek bij en mede-eigenaar  van marktonderzoeksbureau MediaTest. Met ruim 25 jaar ervaring als onderzoeker op het gebied van media en communicatie, helpt hij organisaties met het verkrijgen van inzichten over hun doelgroepen en het effectiever maken van communicatie. Denk hierbij aan concept testing, segmentatie-onderzoeken, pre- en posttests, UX en campagne-effect.


Programma

9.00

Inloop en registratie

9.15

Sociale media, AI en consument

Prof. Dr. Judith Möller deelt haar kennis en wetenschappelijke inzichten over o.a. sociale media-effecten, AI, vertrouwen en gedrag van consument.

10.30

Pauze

10.45

Online gedrag en mediagebruik

Michiel Rotteveel geeft een inkijk in het online gedrag en mediagebruik van diverse generaties. Hij baseert zich hierbij op de diverse onderzoeken die MediaTest de afgelopen jaren heeft uitgevoerd, waaronder vaak voor uitgevers. Hij gaat graag met deelnemers in gesprek over de vertaalslag naar kansen en bedreigingen voor uitgeefprofessionals.

12.00

Einde programma