minimasterclass podcasting/audiopublishing

Waarom zou je het (niet) doen?

Het experiment en pionieren is voorbij. Podcast en audiopublishing zijn ontegenzeggelijk bezig met een grote opmars. Veel uitgevers zetten al audio in of staan op het punt om dat te gaan doen. Deze masterclass brengt bondig alles wat je moet weten over podcasten in beeld: van strategie (verschillende doelen en doelgroepen), content en context, operationalisering, marketing en verdienmodellen tot en met distributie en vindbaarheid.

2019 lijkt het moment voor uitgevers om in te stappen, mocht je dat nog niet hebben gedaan. Wat zijn de opties voor uitgeefmerken en branded en contentmarketingstrategieën in zowel B2B- als B2C-markten? Wat werkt wel en wat werkt niet? Hoogste tijd om je kennis en kunde van podcasting en/of audiopublishing te verdiepen.

Na deze bijeenkomst

  • begrijp je welke podcaststrategieën er mogelijk zijn;
  • heb je inzicht in hoe je geld gaat verdienen met podcasts;
  • ken je tips & tricks bij diverse scenario’s m.b.t. contentdoelen, activaties, branding, educatie, klantenbinding, waardecreatie en verdienmodellen;
  • weet je wat er komt kijken bij de implementatie van je podcast (formats, storytelling, workflow, skills, kosten, valkuilen e.d.) en
  • snap je hoe je de vindbaarheid en long tail van je podcast optimaliseert o.b.v. customer data, klantreis en KPI’s.

Programma

Programma

  • - Ontvangst en deelnemersregistratie

  • - Het ecosysteem van de podcast

    Het ecosysteem van de podcast (inclusief een pauze van 30 minuten)

    Door Anne Janssens en Tim de Gier, oprichters van Dag en Nacht Media, uitgevers- en podcastplatform en -netwerk

    Dag en Nacht Media produceert zo’n 30 podcastshows en trekt daarmee maandelijks circa 1.2 miljoen luisteraars. Oprichters Anne en Tim worden wel de Nederlandse ‘podcast fathers’ genoemd. Na een verkenning van op handen zijnde ontwikkelingen, bestaande en opkomende strategieën, analyse van successen en sturingsvariabelen, kansen en valkuilen, loodsen Anne en Tim de deelnemers langs het totale proces van podcasten: van strategie en business modelling naar een stappenplan voor organisatie, operationalisering, storytelling, formatting, tooling en maakproces. Uiteraard ontsnappen ook promotie en distributie niet aan de aandacht en krijgen we tips & tricks qua vindbaarheid, interactie en analysemodellen. De theorie wordt geïllustreerd aan de hand van praktijkervaringen van een aantal podcasters van Dag en Nacht Media.

  • - Napraten met een hapje en een drankje