Masterclass & Inspiratie Community Building

Community Building gaat verder en is complexer dan multimediale en 360 graden uitgeefstrategieën. Relevantie, beleving en engagement zijn doorslaggevend voor het succesvol verbinden van je merk of product met je lezers en gebruikers. Goed lopende mediamerken genieten niet meer vanzelfsprekend het vertrouwen van de consument of zijn niet langer een leidende autoriteit voor de professional. Mediamerken zijn op zoek naar een veel sterkere binding en bonding met hun afnemers. Hoe?

Dat leer je tijdens deze masterclass over de strategie en implementatie van community building, aangevuld door 2 inspirerende use cases.

Na deze bijeenkomst

  • heb je een goed inzicht in de strategische meerwaarde van communities voor je merk en portfolio;
  • beschik je over stappenplan voor een community strategie  en de implementatie ervan;
  • kun je verder met KPI’s om je community te optimaliseren;
  • heb je inzicht in activaties en interacties;
  • leer je door de ervaringen met 2 use cases wat er in de praktijk komt kijken bij community building (workflow, data, skills,  valkuilen e.d.).

Trainers

  • Maartje Blijleven

    Maartje Blijleven

    Oprichter
    Maartje Blijleven
  • Menno Thijssen

    Menno Thijssen

    CEO van Edumundo en oprichter van de snelle groei-onderneming Talmundo
    Edumondo
  • Stephan Plat

    Stephan Plat

    Propedeuscoördinator van 4 grotere opleidingen van de HAN (Hogeschool Arnhem Nijmegen)
    HAN
  • Wout Funnekotter

    Wout Funnekotter

    Hoofdredacteur
    Tweakers/de Persgroep

Programma

  • - Registratie en ontvangst

  • - Masterclass ‘Het ecosysteem van community building (inclusief 15 minuten pauze)

    door Maartje Blijleven, Digital Community Expert en oprichter van We Love Communities

    Maartje heeft enorm veel ervaring met het ontwikkelen van communities, o.a. voor een aantal wereldmerken zoals Endemol en KLM. Op grond van 19 jaar ervaring laat Maartje jou zien dat communities op 3 manieren relevant zijn: voor jou als persoon, voor jou als professional en voor jou als bedrijf/merk. Daarnaast vertelt ze waarom communities juist nu urgent zijn geworden, een trend zijn en op welke manieren je deze het beste inzet. Aan de hand van veel praktische voorbeelden presenteert ze vervolgens een stappenplan, waarmee je praktisch aan de slag kan gaan in je eigen community. Uiteraard komen de inzet van social media en manieren om je community te laten groeien, ook aan bod.

  • - Pauze

  • - De kracht van communitybuilding in het HBO

    door Menno Thijssen, CEO van Edumundo en oprichter van de snelle groei-onderneming Talmundo uit de HR-tech branche en Stephan Plat, propedeuscoördinator van 4 grotere opleidingen van de HAN (Hogeschool Arnhem Nijmegen).

    Edumundo noemt zich de educatieve uitgeverij van de toekomst. Met haar business games en het digitale “Edubook” platform is de Haagse onderneming bezig aan een opmars in het Nederlandse HBO. Momenteel veelal nog bij economische en managementopleidingen actief, oriënteert Edumundo zich op ook andere groeimarkten. Tijdens deze bijeenkomst zoomt CEO Menno Thijssen kort in op het belang van communityvorming voor zijn onderneming om vervolgens met zijn klant Stephan Plat dieper in te gaan op hoe de betrokken HA-opleidingen met communitybuilding omgaan. Aan de hand van een aantal voorbeelden maakt Menno inzichtelijk hoe de studenten- en docentencommunity wordt ingezet bij bijvoorbeeld:

    • het ontwerpen van producten
    • het laten samenwerken van internationale studenten in meerdere landen op hetzelfde moment;
    • het verbeteren van de lessen (op basis van communitydata) waarbij
    • Stephan dieper ingaat op een succesvol gamification project in het curriculum waarin o.a. community building een belangrijke rol speelt.
  • - De community in het hart van Tweakers

    door Wout Funnekotter, hoofdredacteur Tweakers/de Persgroep

    Tweakers is een techplatform met zowel professionele gebruikers als geïnteresseerde consumenten.
    Bij Tweakers is de community het focuspunt in de strategie en de dagelijkse praktijk van Tweakers. Wout neemt ons mee naar het beginpunt van Tweakerscommunity  en schetst hoe de community vervolgens uitgroeide tot het centrale punt voor de doorontwikkeling van het merk en het platform. Daarnaast laat hij zien hoe je een gedifferentieerde community boeit en bindt en welke knelpunten en uitdagingen moesten worden overwonnen, opgelost en aangepakt.

  • - Napraten met een hapje en een drankje