Leer werken met Google Analytics 4 - 2024
Donderdag 5 september 2024: Leer werken met Google Analytics 4
In deze verdiepingssessie leer je hoe Google Analytics 4 (GA4) werkt. Een groot verschil met de oude versie: Universal Google Analytics (UA). Bedenk ook goed wat je met de historische data van UA gaat doen, want Google stuurt vanaf 1 juli 2024 géén data meer naar UA en verwijdert alle historische data.
We staan stil bij de nieuwste aanpassingen van GA4 en besteden aandacht aan de inrichting van GA4. Zijn bijvoorbeeld diverse domeinen goed ingesteld of zijn er koppelingen met andere Google- diensten? We leggen uit hoe de tool werkt, bespreken alle standaardrapporten en hoe je data kan aanpassen. Met veel aandacht voor oefeningen en toepassing op de praktijk.
Sinds maart 2024 verplicht Google om gebruikersdata en cookies op te slaan via de nieuwe Consent Mode V2. Koppel je die niet aan je cookiebanner dan voldoe je niet aan de privacyregels en kan je geen gebruik meer maken van retargeting of verzamel je geen data van bewoners in EU landen. Dan kan het gebeuren dat er ineens geen bezoekers meer zijn uit Nederland, daarmee wordt analytics onbruikbaar. Implementatie is vrij simpel en zorgt ook voor een goede gebruikerservaring. Privacy wordt voor Google steeds noodzakelijker. Met de verplichte implementatie van Consent Mode V2 voldoet Google aan de Digital Marketing Act. En daarmee dus ook de website die gebruikmaakt van Google Analytics en andere Google producten. In de Google Analytics 4 training besteden we aandacht aan de Consent Mode V2 en zullen we uitleggen hoe je die het beste kan implementeren.
Na deze praktische verdiepingssessie:
kun je controleren of GA4 juist is ingericht om de huidige prestaties van je site, webshop of app te monitoren;
begrijp je het verschil tussen de oude (UA) en de nieuwe (GA4) versie;
begrijp je alle functionaliteiten;
kun je rapporten aanpassen en toevoegen;
weet je welke gedetailleerde statistieken je kunt toevoegen en hoe je ze kunt interpreteren.
Let op, je gaat tijdens deze sessie aan de slag met GA4, dus neem je opgeladen laptop mee!
Sprekers
Jonas Nouwen is online strateeg en expert op het gebied van online marketing en native advertising. Hij heeft gewerkt met verschillende toonaangevende internetbureaus, uitgevers en mediabedrijven. Hij
was directeur van de branchevereniging van internetbureaus in Nederland (DDA – Dutch Digital Agencies) en is co-founder van Bladendokter.nl en The Big Story. Zijn expertise beslaat meerdere aspecten van online communicatie, zoals online strategie, branded content, sales, social marketing en publishing. Jonas werkt als consultant en interim-manager en geeft geregeld trainingen en lezingen.
Programma
Inloop en registratie
Verdiepingssessie door Jonas Nouwen
Tussendoor zijn er enkele korte pauzes