WORKSHOP JE TEAM IN DE CREATIEVE OVERDRIVE

Design Thinking: van idee naar resultaatgerichte implementatie

We hechten veel belang aan het ontmoetings- en netwerkaspect van onze bijeenkomsten. Daarom zijn we dan ook verheugd dat we – zolang dat nodig is vanwege Covid-19 –  kleinschalige bijeenkomsten kunnen organiseren van maximaal 17 deelnemers. Dat betekent wel dat VOL = VOL. Aanmeldingen worden gehonoreerd op volgorde van binnenkomst en als definitief beschouwd.

Heb je ook het gevoel dat na de zoveelste heidag, benen-op-tafel-sessie of brainstorm de uitkomsten ervan blijven hangen? Of het nu om een veranderingsproces of innovatie gaat, in deze workshop krijg je de gereedschapskist aangereikt om van ideeëngeneratie daadwerkelijk de stap naar implementatie te zetten.  Met behulp van Design Thinking leer je de aloude brainstorm écht succesvol in te zetten: van ideeëngeneratie naar knopen doorhakken en van draagvlak tot en met implementatie. Ook is er aandacht voor digitale tools die Brain Fuel zeer succesvol heeft ingezet tijdens de Coronacrisis en die ook in de toekomst onderdeel zullen uitmaken van je hybride brainstorm-aanpak.

Spreker

  • Friso Visser

    Friso Visser

    strateeg, creatief brein, ondernemer en nerd. Friso is de oprichter van Brain Fuel, een team brainstorm designers die sessies organiseert en methodes ontwikkelt voor organisaties als Disney, Ali B en DPG Media.

Programma

  • - Ontvangst en registratie

  • - Welkom en warming-up

    De meeste organisaties slaan de warming-up over. Maar als je gaat sporten, moet je toch ook even opstarten? Met een warming-up zet je je hersenen niet alleen aan, maar motiveer je je team om te knallen. Met de juiste energie beginnen zorgt ervoor dat de resultaten aan het einde ook een stuk beter zijn! Met de Apples & Oranges methode stellen de deelnemers zichzelf aan elkaar. Daarna gaan we met de Association Chain aan de slag om ons brein in de maximale overdrive te zetten.

  • - Opzet van de ideale brainstorm?

    Een goede voorbereiding is het halve werk. Met eenvoudig toepasbare tips en trucs kun je de kwaliteit van de ideeën al enorm verhogen!

    • Hoe bouw je een brainstorm op? Uit wat voor fases bestaat deze?
    • Wat heb je allemaal nodig bij een brainstorm?
    • Wat voor rollen en type deelnemers selecteer je en hoe ga je daar mee om?
    • Formuleer de perfecte brainstorm-vraag/vragen.
  • - Brainstormmethodes

    Tijdens de workshop leer je een heel palet aan methodes om oplossingen te genereren die je anders nooit had bedacht én weet je wanneer je welke methode het beste in kunt zetten.

    • Brain Dump: ruimte maken in je hoofd voor creativiteit
    • Board of Directors: gebruik het denken van eigenzinnige leiders
    • Fantastic Four: gaan voor extreme ideeën: de beste, snelste, duisterste, lekkerste, bizarste
    • Transporter: denken vanuit andere omgevingen
  • - Selectiemethodes

    Als je dan eindelijk 300 post-its voor je neus hebt hangen, hoe maak je dan de juiste keuzes? De meeste brainstormsessies geven het hier op en wordt er niets met de uitkomsten gedaan. Tijdens deze bijeenkomst gaan wij dit wél doen: door de juiste knopen door te hakken vertaal je de ideeën naar praktische en haalbare acties.

    In dit onderdeel leer je verschillende manieren van clusteren en de ideeën uit te werken:

    • COCD Box: indelen in vier assen van realisme en creativiteit
    • Naming & Framing: indelen in hoofdstukken en thema’s
    • Selection Day: indelen aan de hand van symbolen, stopwatches en kalenders
    • Trophy Voting: indelen in winnaars en de troostprijs

    Short storyboards: uitwerken van de ideeën tot korte storyboards; perfect voor verhalen

  • - Broodjeslunch

  • - Actiemethodes

    Je hebt knopen doorgehakt en weet welke ideeën de allerbeste zijn. Maar hoe zorg je ervoor dat je team deze acties daadwerkelijk op gaat pakken? Hoe landen de ideeën écht binnen de organisatie in plaats van in de oud papierbak?

    • Idea Launcher: één canvas om een idee om te toveren in een lijst met plus- en minpunten, benodigdheden, ambassadeurs en acties.
    • Design The Ideal: één canvas om een ontwerp te maken van je product of dienst.
    • Greatest Hits: één canvas om een overzicht te maken van de beste ideeën en oplossingsrichtingen uit je brainstorm.
    • Treasure Chest: één canvas waarop je de grootste schatten van de sessie bewaart voor de implementatie
  • - Pitches

    In dit onderdeel van de workshop deel je je ideeën met de andere deelnemers via de ‘Unicorns vs Donkeys’ methode en geven deelnemers elkaar gerichte feedback over elkaars kwaliteiten en bij-slijppunten.

  • - Einde praktische workshop