4de editie - WORKSHOP JE TEAM IN DE CREATIEVE OVERDRIVE

van idee naar resultaatgerichte implementatie

wegens groot succes in 2020 geprolongeerd in 2021

Heb je ook het gevoel dat na de zoveelste heidag, benen-op-tafel-sessie of brainstorm de uitkomsten ervan blijven hangen? Of het nu om een veranderingsproces of innovatie gaat, in deze workshop krijg je de gereedschapskist aangereikt om van ideeëngeneratie daadwerkelijk de stap naar implementatie te zetten.  Met behulp van Design Thinking leer je de aloude brainstorm écht succesvol in te zetten: van ideeëngeneratie naar knopen doorhakken en van draagvlak tot en met implementatie. Er is veel aandacht voor digitale tools die Brain Fuel zeer succesvol heeft ingezet tijdens de Coronacrisis en die ook in de toekomst onderdeel  uitmaken van je digitale of hybride brainstorm-aanpak met je team.

RESULTAAT: NA DE WORKSHOP

  • ben je niet meer afhankelijk van externe bureaus om innovatie en verandering in je team op gang te brengen;
  • ben je in staat om een resultaatgerichte brainstorm te ontwerpen en te begeleiden;
  • ben je bekend met de grondwetten van Design Thinking en brainstormen;
  • kun je de perfecte brainstorm-vragen formuleren;
  • beschik je over een breed palet aan (online) methodes die je direct kan uitrollen met je team, zowel bij ideeëngeneratie, -selectie, de uitwerking én het pitchen;
  • ben je bekend met alle basisvoorwaarden die je nodig hebt bij een brainstorm, van praktische zaken tot aan rollen en type deelnemer;
  • beschik je over een set oplossingen en ben je op de hoogte van tools voor zowel een fysieke, digitale als hybride setting.

Spreker

  • Friso Visser

    Friso Visser

    strateeg, creatief brein, ondernemer en nerd. Friso is de oprichter van Brain Fuel, een team brainstorm designers die sessies organiseert en methodes ontwikkelt voor organisaties als Disney, Ali B en DPG Media.

Programma

  • - Welkom en opzet van de ideale brainstorm

    Een goede voorbereiding is het halve werk. Met eenvoudig toepasbare tips en trucs kun je de kwaliteit van de ideeën al enorm verhogen!

    • Hoe bouw je een brainstorm op? Uit wat voor fases bestaat deze?
    • Wat heb je allemaal nodig bij een brainstorm?
    • Wat voor rollen en type deelnemers selecteer je en hoe ga je daar mee om?

    Formuleer de perfecte brainstorm-vraag/vragen.

  • - Warming-up en oefenen met Mural

    De meeste organisaties slaan de warming-up over. Maar als je gaat sporten, moet je toch ook even opstarten? Met een warming-up zet je je hersenen niet alleen aan, maar motiveer je je team om te knallen. Met de juiste energie beginnen zorgt ervoor dat de resultaten aan het einde ook een stuk beter zijn! Als eerst gaan we met de Association Chain aan de slag om ons brein in de maximale overdrive te zetten Daarna gaan we oefenen in het online whiteboard van Mural door met de Apples & Oranges methode zichzelf aan elkaar voor te stellen.

  • - Brainstormmethodes

    Tijdens de workshop leer je een heel palet aan methodes om oplossingen te genereren die je anders nooit had bedacht én weet je wanneer je welke methode het beste in kunt zetten.

    • Brain Dump: ruimte maken in je hoofd voor creativiteit
    • Board of Directors: gebruik het denken van eigenzinnige leiders
    • Fantastic Four: gaan voor extreme ideeën: de beste, snelste, duisterste, lekkerste, bizarste
    • Transporter: denken vanuit andere omgevingen
  • - Lunchpauze

  • - Selectiemethodes

    Als je dan eindelijk 300 post-its voor je neus hebt hangen, hoe maak je dan de juiste keuzes? De meeste brainstormsessies geven het hier op en wordt er niets met de uitkomsten gedaan. Tijdens deze bijeenkomst gaan wij dit wél doen: door de juiste knopen door te hakken vertaal je de ideeën naar praktische en haalbare acties.

    In dit onderdeel leer je verschillende manieren van clusteren en de ideeën uit te werken:

    • COCD Box: indelen in vier assen van realisme en creativiteit
    • Naming & Framing: indelen in hoofdstukken en thema’s
    • Selection Day: indelen aan de hand van hartjes, eenhoorns, stopwatches en kalenders
    • Trophy Voting: indelen van de beste ideeën in winnaars en de troostprijs
  • - Actiemethodes

    Je hebt knopen doorgehakt en weet welke ideeën de allerbeste zijn. Maar hoe zorg je ervoor dat je team deze acties daadwerkelijk op gaat pakken? Hoe landen de ideeën écht binnen de organisatie in plaats van in de oud papierbak?

    • Idea Launcher: één canvas om een idee om te toveren in een lijst met plus- en minpunten, benodigdheden, ambassadeurs en acties.
    • Greatest Hits: één canvas om een overzicht te maken van de beste ideeën en oplossingsrichtingen uit je brainstorm.
    • Treasure Chest: één canvas waarop je de grootste schatten van de sessie bewaart voor de implementatie
  • - De laatste ronde

    In de laatste ronde delen de groepen hun ervaringen en resultaten met elkaar en is er de ruimte om te laatste vragen te stellen.

  • - Einde workshop