Digitale toegankelijkheid
Vanaf 28 juni 2025 zijn uitgevers verplicht aan de richtlijnen voor toegankelijke producten en diensten te voldoen voor mensen met een beperking zoals slechtziendheid, doofheid en reuma. Dat geldt voor:
e-books: zowel het product als de gehele dienst, het klanttraject, en
e-commerce: betaalde producten en diensten.
Belangrijk dus om daarop voorbereid te zijn!
Deze online training start ‘s ochtends met een Introductie op toegankelijkheid en bewustwording. Je leert met een frisse blik kijken naar je eigen digitale publicaties. Want, je gaat het pas zien als je het doorhebt.
In de middag bouwen we met het onderdeel Toegankelijkheid aan de bron voort op het fundament dat in de ochtend is gelegd. Het draait om basiskennis en -vaardigheden en hoe deze direct te vertalen zijn naar de eigen uitgeefpraktijk.
Ochtend: Introductie op toegankelijkheid
Digitale toegankelijkheid: Wat verstaan we hieronder? Welk beeld hebben we erbij? En waarom en voor wie is dit belangrijk?
Formele eisen: Welke wetgeving is relevant voor uitgevers? Welke richtlijnen zijn er waarmee je aan die wetgeving moet (gaan) voldoen? Welke standaarden voor websites en EPUBs helpen toegankelijk te publiceren aan de bron?
Welke principes zijn een goed uitgangspunt voor het inschatten van toegankelijkheid van digitale publicaties?
Business case: Welke mythes zijn er rond digitale toegankelijkheid? Aan welke kosten moet je denken? En welke ontwikkelingen zijn relevant voor inclusief publiceren?
Beperkingen: Welke beperkingen kennen we? Wat voor gebruikservaringen hebben mensen met een beperking? En wat voor hulptechnologie gebruiken zij bij lezen en leren?
Na dit onderdeel van de training:
begrijp je het belang van digitale toegankelijkheid en inclusief publiceren;
ken je relevante wetgeving en standaarden;
weet je de vier principes voor digitale toegankelijkheid;
ken je tal van maatregelen waarmee je digitale toegankelijkheid kunt verbeteren;
begrijp je het zakelijk belang van digitale toegankelijkheid;
heb je inzicht in de verschillende beperkingen en ondersteunende technologie;
herken je globaal (mogelijke) toegankelijkheidsproblemen.
Middag: Toegankelijkheid aan de bron
Aan de hand van praktische voorbeelden en opdrachten leer je de basisbeginselen. Daarvoor richten we ons op ‘laaghangend fruit’: redelijk eenvoudige eisen voor toegankelijkheid. Bijvoorbeeld contrast, kleurgebruik, linknamen en afbeeldingen. Ook krijg je handvatten om de richtlijnen te raadplegen en om de mate van digitale toegankelijkheid van je eigen producten te onderzoeken. We maken je wegwijs in de belangrijke standaard WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) die als naslagwerk en kennisbron fungeert.
Na dit onderdeel kun je:
enkele richtlijnen toepassen;
enkele onderzoeksmethodes uitvoeren;
je relevante richtlijnen raadplegen in de standaard WCAG;
de gelaagde structuur van de standaard WCAG beschrijven.
Download het programma
Download het programma in PDF formaat.
Sprekers
Hans is Manager Toegankelijkheid en Product Manager bij Dedicon en hij is een ware pleitbezorger voor toegankelijkheid aan de bron. Zijn onderwijsachtergrond en podiumervaring helpen daarbij. Hans is expert op het gebied van toegankelijkheid, gebruiksvriendelijkheid en productverbetering en hij werkt samen met uitgevers om dit tot stand te brengen.
Rieke is Manager Digitale Toegankelijkheid & Digitale Leermiddelen bij Dedicon. Met een achtergrond in de uitgeverij, webontwikkeling en digitale publicaties bekijkt zij digitale toegankelijkheid met een praktische inslag. Ze vindt dat digitale leermiddelen bij uitstek mogelijkheden bieden voor inclusief onderwijs. Maar, dan moeten ze wel goed ontwikkeld en ingezet worden. Gebruik kunnen maken van toegankelijk lesmateriaal is één van de voorwaarden voor kinderen, leerlingen en studenten om gelijke kansen in de samenleving te krijgen. Dit geldt natuurlijk ook voor alle andere publicaties en digitale informatie.
Programma
Online registratie
Welkom door programmamanager Wendy Woelders
Introductie op toegankelijkheid en bewustwording, door Hans Beerens
Lunchpauze
Toegankelijkheid aan de bron | niet-tekstuele content, door Hans Beerens*
* De groep wordt in tweeën gesplitst, groep 1 volgt eerst de training van Hans en dan die van Rieke, groep 2 andersom.
Pauze
Toegankelijkheid aan de bron | tekstuele content, door Rieke Vullings*
* De groep wordt in tweeën gesplitst, groep 1 volgt eerst de training van Hans en dan die van Rieke, groep 2 andersom.