Crossmediale contentteam 2021: workflow, distributie en contentatomisatie

Praktische masterclass, max. 15 deelnemers

DEZE BIJEENKOMST IS VOLLEDIG VOLGEBOEKT. Als je je aanmeldt, dan kom je op de reservelijst. Als er alsnog een plaats vrijkomt dan laten we je dat direct weten.
Of meld je hier aan voor de extra editie – 9 november  2020

Werk jij op de redactie met gescheiden teams voor print, online en social? Weet iedereen op de redactie wat er moet gebeuren om traffic te optimaliseren? Werken jullie met één crossmediale contentkalender? Nee? Dat kan véél beter! Hoe? Daar geeft deze praktische masterclass heel veel handvatten voor vanuit de vraagstukken uit je dagelijkse praktijk.

Werk jij op de redactie met gescheiden teams voor print, online en social? Weet iedereen op de redactie wat er moet gebeuren om traffic te optimaliseren? Werken jullie met één crossmediale contentkalender? Nee? Dat kan véél beter! Hoe? Daar geeft deze praktische masterclass heel veel handvatten voor vanuit de vraagstukken uit je dagelijkse praktijk.
Effectieve productie in minder tijd, met meer resultaat: aan de hand van de theorie van Content Atomisatie. Met deze theorie leer je om te werken met crossmediale scenario’s en formats, productie- en distributiegrids en een contentkalender voor alle kanalen. Met de theorie kun je morgen in je eigen organisatie aan de slag met content 2020!

Speciaal voor redacties die hun crossmediale werkprocessen willen optimaliseren, organiseert de Mediafederatie Academy, in samenwerking met team Bladendokter, een praktische masterclass waarin we de redactionele workflow kantelen en leren hoe Content Atomisatie veel meer effectiviteit oplevert voor je content en je organisatie.

Content Atomisatie
Veel (online) redacties zitten in een vast patroon van produceren en publiceren. Voor het tijdschrift of het online magazine. Maar er is meer. Op een redactie zal ook aandacht moeten zijn voor distributie en de promotie van content. Via de theorie van Content Atomisatie kunnen redacties in één workflow tegelijkertijd werken aan crossmediale productie én aan de distributie van content over alle kanalen en platformen. Bij Content Atomisatie worden redactionele producties in delen (atomen) aan de doelgroep aangeboden, op verschillende momenten en via verschillende kanalen. Zo haal je als redactie het maximale uit je content.

Redactionele workflow
In een goede crossmediale workflow werken redactieleden aan een gezamenlijke planning, een heldere taakverdeling en houden ze zicht op de processen over alle kanalen. Hoe organiseer je zo’n team, welke skills hebben de teamleden en welke tools gebruiken ze? Het crossmediale proces 2020 gaat verder dan alleen de productie en publicatie van content. Ook de promotie en de analyse ervan is belangrijk. Tijdens de workshop krijg je inzicht in welke disciplines je nodig hebt om stevig in te zetten op de crossmediale contentorganisatie 2020. En natuurlijk gaan jij en je team aan de slag met oefeningen!

Hoofdonderwerpen van de praktische masterclass
– Trends en het belang van een goed crossmediaal werkproces.
– Hoe organiseer je een optimaal werkproces voor online content?
– Welke rollen heb je nodig voor een efficiënte workflow?
– Hoe maak je content aantrekkelijk voor social en seo?
– Hoe werkt Content Atomisatie?
– Hoe maak je een crossmediale contentkalender?

Spreker

Carolien Vader is bladenmaker, spreker en schrijver. Ze is expert in de transitie van traditionele media naar online en social media. Ze is conceptontwikkelaar voor nieuwe mediamerken en werkt als mediacoach, consultant en strateeg op het gebied van het veranderende medialandschap. Ze adviseert uitgevers, organisaties en bedrijven over:

  • conceptontwikkeling;
  • het ontwikkelen en uitrollen van content- en kanaalstrategieën;
  • positionering en (online) marketing;
  • het veranderende medialandschap.
  • Carolien Vader

    Carolien Vader

    Carolien Vader is bladenmaker, spreker en schrijver. Ze is expert in de transitie van traditionele media naar online en social media. Ze is conceptontwikkelaar voor nieuwe mediamerken en werkt als mediacoach, consultant en strateeg op het gebied van het veranderende medialandschap. Ze adviseert uitgevers, organisaties en bedrijven over: ◾conceptontwikkeling; ◾het ontwikkelen en uitrollen van content- en kanaalstrategieën; ◾positionering en (online) marketing; ◾het veranderende medialandschap.
    Bladendokter & The Big Story

Programma

  • - Ochtendprogramma

  • - Broodjeslunch

  • - Middagprogramma

  • - Einde masterclass