CONTENT GEDREVEN ONLINE MARKETING
In 2019/2020 waren er honderden deelnemers uit uitgeefmediabedrijven aan onze praktische masterclass ‘Het crossmediale contentteam’. Steeds sterker wordt de behoefte om waardevolle crossmediale content ook in te zetten voor eigen en/of marketingdoeleinden in opdracht. In vervolg op het crossmediale contentteam organiseren we deze praktische verdiepingssessie over content gedreven online marketing: over de organisatie waarin content en marcom samenvallen.
Uit een onderzoek (november 2019) naar de online marketing in de lidbedrijven van brancheverenigingen die zijn aangesloten bij de Mediafederatie bleek dat uitgevers online marketing voornamelijk inzetten voor activatie en conversie. Daarmee laten ze nog veel kansen liggen.
Door een contentstrategie aan je marcom te koppelen, nemen bereik en autoriteit van een titel/merk substantieel toe: je kunt doelgroepen definiëren en gepersonifieerd benaderen en online instrumenten gebruiken voor de groei van je omzet.
Maar eenvoudig is het niet om specifieke content voor ieder kanaal, apparaat en klant te creëren in de customer journey. Daarvoor moet je een effectieve online content-gedreven marketingstrategie ontwikkelen die is gebaseerd op data. Een strategie die steeds gerichter verschillende distributiekanalen inzet waarmee je bijvoorbeeld nieuwe betalende online abonnees kan werven, een community managen, een emailmarketingcampagne efficiënter uitrollen, personaliseren, de binding met je gebruikers/lezers versterken of marketing automation invoeren.
RESULTATEN | Na deze praktische verdiepingssessie heb je inzicht in
hoe relevante content op het juiste moment de klantervaring verbetert (theoretisch kader van online marketing en content gedreven online marketing);
succes- en faalfactoren bij de invoering van content gedreven online marketing;
hoe content gedreven marketing efficiency in de klantreis verhoogt en ‘time to market’ versnelt;
de samenhang tussen distributiekanalen, het type content en integrale data;
hoe je van organische naar strategische distributie van content komt;
de impact van content gedreven marketing op de workflow, organisatie, skills, kosten en resultaten.
Plus! Inspiratie door een aantal praktijkcases van innovatieve media & uitwisseling van ervaring met tal van vakgenoten.
Sprekers
Joris is een ervaren mediaprofessional. Afgelopen jaren was hij verantwoordelijk voor de uitgeefstrategie van alle nieuwsmerken van RTL zoals RTLnieuws, RTLZ en RTLBoulevard. Daarvoor was hij verantwoordelijk voor digital publishing bij FD Mediagroep en NU.nl. Hij begon zijn uitgeefcarrière bij toenmalige uitgeverij Samsom (nu onderdeel van Wolters Kluwer). Sinds kort is Joris zelfstandig media-ondernemer. Hij zal zijn ruime ervaring en (voortschrijdende) inzichten in de mogelijkheden van contentmarketing (zowel voor eigen als relationele en branded media) met ons delen.
Jaap is als chef Digitaal bij AD verantwoordelijk voor het de het online bereik en de distributie van 600 artikelen, 70 video's en 3 podcasts per dag. Iedere journalist wil zijn of haar artikel bovenaan de site, maar er is slechts ruimte voor 1 artikel. Het team van Jaap bepaalt de volgorde op de site en probeert ieder artikel de aandacht te geven die het verdient. De afgelopen jaren was AD.nl de snelst groeiende nieuwssite van Nederland en eind 2019 was het voor het eerst de grootste op maandbereik, onder andere door de eigen content online beter te vermarkten.
Programma
START BIJEENKOMST
BLOK 1 - THEORIE
BLOK 1 THEORIE: ONLINE MARKETINGSTRATEGIE door Jonas Nouwen (directeur The Big Story)
- Online marketingstrategie en de kansen voor uitgevers
- Introductie van het Data Maturity Model en de positie van uitgevers
- Opbouw van je voorsprong door een online marketingstrategie en online content
- Organisatie van de online marketingstrategie
INSPIRATIE UIT DE CONTENTMARKETINGPRAKTIJK 1 door Joris van Lierop Hij zal zijn ruime ervaring en (voortschrijdende) inzichten in de mogelijkheden van contentmarketing (zowel voor eigen als relationele en branded media) met ons delen.
LUNCHPAUZE
BLOK 2 - THEORIE
BLOK 2 THEORIE: BOUWSTENEN VOOR EEN ONLINE CONTENT GEDREVEN MARKETINGSTRATEGIE door Jonas Nouwen
- Distributie van content via social media en paid media
- Funnels en benchmarks
- Organisatie: content-, kanaal- en data- eigenaren en -budgetteren
- Inrichten van content- en marketingdata; delen van data
- Marketing automation en emailmarketing (conversie en retentie)
- Paywall en digitale abonnementen
- Werken met audiences, targeting en retargeting
INSPIRATIE UIT DE CONTENTMARKETINGPRAKTIJK 2 door Jaap van Zessen
Het team van Jaap probeert ieder artikel via alle mogelijke kanalen die ze tot hun beschikking hebben, vooral op basis van data de aandacht te geven die het verdient. De afgelopen jaren was AD.nl de snelst groeiende nieuwssite van Nederland en eind 2019 voor het eerst de grootste op maandbereik, onder andere door de eigen content online beter te vermarkten.
Sinds vier jaar werkt Jaap bij het AD ook nauw samen met andere titels als De Gelderlander, Tubantia en Brabants Dagblad en DPG-titels als De Ondernemer. Tijdens deze verdiepingssessie deelt hij zijn ervaring met de optimalisatie van zijn online contentstrategie van (branded) artikelen.