AVG: opfrissen, verdiepen en ePrivacy

Sinds 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van kracht. Veel uitgevers bereidden zich begin 2018 voor via een serie praktische implementatieworkshops die de Mediafederatie Academy organiseerde in samenwerking met bureau Brandeis.  

Een jaar na de invoering nemen we de hoofdzaken in de uitvoering van de AVG opnieuw onder de loep en brengen verdieping aan m.b.t. veel voorkomende privacy-knelpunten in de uitgeefmediapraktijk. U kunt nu al per mail aan Nineke van Dalen door geven welke kwesties en onderwerpen er in jouw uitgeverij leven in het kader van AVG en e-privacy. De antwoorden op je vragen en knelpunten worden dan meegenomen in het programma. Vervolgens zoomen we in op de actuele handhavingspraktijk en zien we welke handvatten van belang zijn om risico’s te voorkomen. Ook blikken we vooruit naar de impact van de AVG en toekomstige ePrivacy-regelgeving voor commerciële samenwerkingen en de diverse soorten cookies.

Sprekers

  • Christiaan Alberdingk Thijm

    Christiaan Alberdingk Thijm

    Advocaat
    Bureau Brandeis
  • Marieke Berghuis

    Marieke Berghuis

    Advocaat
    Bureau Brandeis
  • Cees van Koppen

    Cees van Koppen

    Senior Advisor Public Affairs
    NDP Nieuwsmedia

Programma

  • - Ontvangst en registratie

  • - Opfrissen en verdiepen: Valkuilen en oplossingen in de AVG

    We beginnen met het opfrissen van de kernverplichtingen in de AVG en de handvatten voor compliance, o.a. met betrekking tot het verwerkingsregister, de verwerkersovereenkomst en de meldplicht datalekken. Aan de hand van door mediabedrijven aangeleverde casuïstiek worden oplossingen besproken voor veel voorkomende valkuilen en knelpunten, zoals bijvoorbeeld het gebruik van disclaimers en de toepassing van de journalistieke exceptie.

  • - Policy en regels: de actuele stand van de GDPR/AVG-handhaving

    Bij de invoering van de AVG was er nog het nodige onduidelijk over de interpretatie en handhaving ervan. Inmiddels zijn er een aantal spraakmakende uitspraken en zijn er boetes uitgedeeld.  Vandaag krijgen we inzicht in de toetsingsgronden die blijken uit de actualiteit van de handhaving en krijgen we tips hoe bedrijven missers en risico’s kunnen vermijden.

  • - Pauze

  • - Na de AVG de ePV? De betekenis van de GDPR/AVG en ePrivacy voor commerciële partnering

    In Brussel wordt de ePrivacy-verordening voorbereid. Wat regelt deze nieuwe verordening en wat is de samenhang met de AVG? Wat is de verwachte impact ervan ten aanzien van het delen van onder andere het delen van data met derde partijen, programmatic advertising, adblockers, etc.?

  • - Napraten met een hapje en een drankje