Europese Commissie doet voorstel voor betere consumentenbescherming

Wetgevingspakket beoogt de individuele rechten van consumenten op internet te verbeteren en maakt massaclaims mogelijk.

De Europese Commissie presenteerde een wetgevingspakket dat, volgens Eurocommissaris Vera Jourova (Justitie en Consumenten), het evenwicht tussen grote bedrijven en individuele consumenten ‘rechttrekt’.
De nieuwe regels moeten nog worden behandeld door het Europees Parlement en de Europese Raad.

New Deal for Consumers versterkt consumentenrecht

De Commissie stelt een aantal veranderingen voor om online winkelen transparanter te maken. Zo moet het duidelijk zijn of een product op een online marktplaats wordt verkocht door een retailer of door een individuele verkoper.

Onder de nieuwe regels moeten online zoekmachines consumenten informeren als er is betaald voor zoekresultaten.
Ook gaat het herroepingsrecht voor consumenten ook gelden voor online diensten waarbij wordt betaald met data, zoals gratis e-maildiensten, clouddiensten en social media.

Naar aanleiding van het dieselschandaal van Volkswagen gaan in de hele Europese Unie dezelfde regels gelden voor massaclaims door consumenten.
Om Amerikaanse praktijken en misbruik te voorkomen, wordt deze procedure alleen opengesteld voor non-profitorganisaties die consumenten vertegenwoordigen en niet voor advocatenkantoren.

Volgens de Europese Commissie missen Europese consumentenorganisaties de slagkracht om overtredingen van consumentenregels te bestraffen. Daarom introduceert de Commissie boetes tot maximaal 4 procent van de jaaromzet van een bedrijf dat overtredingen begaat.

Scherper herroepingsrecht en verruiming communicatiemogelijkheden

De Europese Commissie komt het bedrijfsleven tegemoet door het herroepingsrecht voor consumenten aan te passen.
Zo mogen consumenten onder de nieuwe regels goederen die zij al hebben gebruikt niet meer retourneren en hoeven verkopers consumenten niet langer terug te betalen voordat zij de geretourneerde goederen daadwerkelijk hebben ontvangen.

Ook maakt het wetgevingspakket het mogelijk om met webformulieren of online chats te communiceren met consumenten, op voorwaarde dat zij hun communicatie met het bedrijf kunnen volgen.