Van datalab naar data factory

1-daagse masterclass, exclusief voor de uitgeefmediasector (max. 15 deelnemers)

!!! DEZE BIJEENKOMST IS VOLLEDIG VOLGEBOEKT. Als je je aanmeldt, dan kom je op de reservelijst. Als er alsnog een plaats vrijkomt dan laten we je dat direct weten. 

We hechten veel belang aan het ontmoetings- en netwerkaspect van onze bijeenkomsten. Daarom zijn we dan ook verheugd dat we – zolang dat nodig is vanwege Covid-19 –  kleinschalige bijeenkomsten kunnen organiseren van maximaal 17 deelnemers. Dat betekent wel dat VOL = VOL. Aanmeldingen worden gehonoreerd op volgorde van binnenkomst en als definitief beschouwd.

Veel bedrijven beschikken over data, maar benutten die nog onvoldoende om er waarde uit te halen. Vaak blijven initiatieven om meer datagedreven te worden steken en ontstijgen nooit de experimentele laboratoriumfase. Reden daarvoor is dat de datastrategie van die organisaties nog onvoldoende in lijn is gebracht met de bedrijfsstrategie. In deze workshop staat het ontwikkelen van een datastrategie centraal om u te helpen om een succesvol datagedreven bedrijf te worden.

Het resultaat is een datastrategie die de huidige mate van datagedrevenheid van uw organisatie beschrijft, de gewenste status beschrijft en een stappenplan definieert voor het verhogen van datagedrevenheid van uw bedrijf, evenals een initiële aanpak en oplossingen om die toekomstige status te bereiken.

De masterclass is interactief. Naast theorie en praktijkvoorbeelden zullen de deelnemers ook aan de slag gaan met use cases en stappen zetten in het ontwikkelen van een voor hun organisatie passende datastrategie. Deelnemers ontvangen hand-outs, modellen en templates die ze ook in de eigen organisaties kunnen toepassen.

Het doel van deze masterclass is:

  • datagestuurde oplossingen en producten te identificeren op basis van de behoeften van de gebruikers of klanten en de beschikbare data van uw organisatie,
  • om de vereiste functies, processen, gegevensbronnen, tools, kwalificaties van werknemers en partners te concretiseren,
  • en om de kosten-baten, de technische, juridische en economische risico’s te kunnen evalueren.

Sprekers

  • Werner van Sprundel

    Werner van Sprundel

    Werner van Sprundel, Head of Advanced Analytics / Data Science & Analytics Translator bij 227 Data Scientists, studeerde af in Finance, Vastgoedkunde en Rechten en heeft zich gedurende en na zijn studies in toenemende mate ontwikkeld als data scientist. Hij heeft een algoritme ontwikkeld om woningprijzen te voorspellen en dat succesvol gepositioneerd en verkocht aan verschillende partijen. Momenteel richt hij zich voornamelijk op data science en data strategie binnen de financiële dienstverlening. Hij heeft veel ervaring op het gebied van strategie consulting en data science, waarbij het zijn passie is om data analytics te koppelen aan de business om zo toe te werken naar resultaten waar klanten ook echt iets aan hebben.
  • Vladimir Nedovic

    Vladimir Nedovic

    Vladimir Nedovic is eigenaar van het consultancybedrijf Synemedia dat zich richt op het ontwikkelen van data- en AI-strategieën. Tussen 2017 en 2020 was hij technisch directeur van het AI-programma van Rockstart en is als expert betrokken bij de SME Accelerator van de Europese Commissie. Daarnaast is Vladimir oprichter van de start up Flavourspace die ontwikkelt AI technologieën voor gepersonaliseerd voedingsadvies.

Programma

  • - Inleiding en context

    • Overzicht datagedreven bedrijfsvoering, voorbeelden, succesverhalen
  • - Wat is een datastrategie?

    • Datastrategie, aanpak en structuur
    • Design thinking & business model canvas
    • Uitleg value proposition canvas en hoe het gebruikt kan worden om verbeteringen/kansen van datagedreven toepassingen in uw organisatie te identificeren
  • - Pauze

  • - Aan de slag

    • Uitwerken van een value proposition canvas voor uw eigen organisatie (business problem framing, interviewstijl, in 2-tallen)
    • Presentatie aan elkaar (brown paper, met value proposition canvas)
    • Lessons Leaned Business Model Canvas/Value Proposition Canvas
  • - Vragen/Feedback

  • - Broodjeslunch

  • - Het datalandschap

    • In kaart brengen datalandschap, identificeren witte vlekken, identificeren nieuwe databronnen (aanpak, voorbeelden)
  • - Pauze

  • - Zonder Analytics geen inzicht

    • Data alleen is niet genoeg
    • Soorten Analytics
      • Descriptive,
      • Predictive, en
      • Prescriptive analytics
    • Analytics/datagedreven toepassingen identificeren en concretiseren met het analytics maturity model
  • - Hands-on datastrategie ontwikkeling

    • Concretisering value proposition canvas, identificatie databronnen, benodigde analytics capabilities (in 2-tallen)
    • Fit gap analyse (wisseling van 2-tallen, uitleg aan elkaar, outside in view)
    • Identificeren mogelijke oplossingen en globaal plan van aanpak (individueel)
  • - Pitches

    • Pitch uw datastrategie
  • - Napraten met een hapje en een drankje