Nieuwe technologie: van vergezicht naar praktisch gereedschap

Altijd gedacht dat nieuwe technologie voor mkb-uitgevers te complex en onbetaalbaar is? Data toepassen en tekst en beeld met AI ontginnen onhaalbaar? Na vandaag weet je beter en kun je morgen beginnen.

Digitale content in de long tail ontsluiten? Gebruik automated tagging? Beeld uit Windows Verkenner hergebruiken? Gebruik beeldherkenning. Betere combinaties maken van content in verschillende formats? Voorspellen van kansrijke content of publicaties?

In deze bijeenkomst introduceren we verschillende haalbare en betaalbare toepassingen voor de uitgeefpraktijk van alle dag. De ontwikkelingen gaan nu zo snel dat de digitale transitie ook voor middelgrote en kleinere uitgeverijen in zicht komt. Vandaag maken we nieuwe mogelijkheden voor data, tekst en beeld concreet.

De bijeenkomst bestaat uit 2 delen. Eerst nemen we je mee in een denkoefening om stapsgewijs een datastrategie te ontwikkelen op basis van je businessdoelen en maak je kennis met een aantal toepassingen waarmee je direct je content kan verrijken en data kan toevoegen. Daarna volgen 3 concrete verdiepingsvoorbeelden van software en tooling die digitale contenttransformatie behapbaar maken zonder enorme investeringen.


Na deze bijeenkomst:

  • heb je een overzicht van relevante en betaalbare nieuwe technische toepassingen;

  • begrijp je waarom je deze nieuwe mogelijkheden nu kan en moet meenemen in je strategie;

  • heb je inzicht in een mogelijke businesscase voor je digitale projecten;

  • begrijp je welke stappen je moet zetten om die technieken morgen in te zetten.

Programma


Sprekers

Daan van Reenen

Directeur-eigenaar
Darwin Media

Irma van Lamoen

Chief Data Solutions Officer
Ortec Finance company

Walter Montenarie

CCO
Educatie Technologiebedrijf EDIA

Hans Bolten

Senior Consultant
WoodWing Software

Programma

10:00

Ontvangst en deelnemersregistratie

10:20

Welkom

door Daan van Reenen, dagvoorzitter, onafhankelijk programmamanager digitale transitie voor uitgeefmedia, bibliotheken en musea; voormalig uitgeefmanager en manager operations

10:30

Waar begint de digitale transformatie van jouw uitgeverij?

door Irma van Lamoen, chief data solutions officer bij Data Analytics – Ortec Finance; voormalig uitgever

Irma introduceert een aantal direct toepasbare technieken die meerwaarde toevoegen aan data, tekst, beeld en geluid, zoals  text mining, algoritmen, natural language processing, cognitieve en spraaktechnologieën. Aan de hand van ondernemingsdoelen maakt ze  stapsgewijs inzichtelijk hoe je deze technieken inzet voor jouw data- en contentstrategie. Weet welke data je waarom wilt verzamelen en wat daarvoor nodig is.

11:30

Pauze

11:45

Data in de praktijk van alledag

door Irma van Lamoen

In dit praktijkgedeelte is de vraag naar je belangrijkste doelstellingen voor komend jaar vertrekpunt. Wil je meer tevreden klanten? Wil je nieuwe producten ontwikkelen? Vervolgens kijken we naar welke functies verschillende datatechnieken en tooling bieden bij  de ondersteuning van besluitvorming in diverse bedrijfsprocessen en hoe ook een uitgeefbedrijf met weinig middelen een start kan maken met een datastrategie. Irma introduceert daarvoor een eenvoudige aanpak die zonder ingewikkelde software is te realiseren. Aan de hand van voorbeelden worden successen, do’s en don’ts inzichtelijk gemaakt.

12:45

Broodjeslunch

13:30

Artificial Intelligence (AI) voor creatie, management en distributie van tekst

door Walter Montenarie, CCO bij Educatie Technologiebedrijf EDIA

Walter heeft 15 jaar ervaring met B2B- en hoger onderwijsuitgeefmedia en kent de noodzaak van een goede businesscase bij de toepassing van nieuwe technologieën. EDIA ontwikkelt met behulp van AI, machine learning en natuurlijke taalverwerking (NLP) diensten die uitgevers helpen om tekstgerelateerde processen (deels) te automatiseren. Tijdens deze presentatie staat de vraag centraal hoe AI kan helpen bij het ontginnen van content. Walter introduceert de algemene mogelijkheden en uitdagingen bij de toepassing van AI in teksten aan de hand van uiteenlopende use cases die illustreren hoe zoeken, vinden en hergebruik van content eenvoudiger wordt;  hoe tekstkwaliteit kan worden verbeterd en hoe er kosten kunnen worden bespaard door (semi-)automatische metadatering en hoe je content  efficiënter kan worden aangeleverd voor adaptieve platforms.

14:30

Pauze

15:00

Artificial Intelligence (AI) voor verwerking en hergebruik van beeld

door Hans Bolten, senior consultant Woodwing; expert op het gebied van redactionele automatisering en geautomatiseerd beheer van digitale assets in beeld, tekst, video en audio

AI-technologie maakt het veilig beheren van digitale assets en de doorzoekbaarheid van je content gemakkelijker, ook voor kleinere organisaties. Het doorzoeken van beeldcontent is arbeidsintensief en nog te vaak worden er kosten gemaakt voor nieuw materiaal terwijl er geschikt bestaand materiaal voorhanden is. Hans schetst welke mogelijkheden en uitdagingen er zijn om met de inzet van techniek kosten te besparen en het intern en commercieel hergebruik van beeldcontent te vergroten. Aan de hand van een use case demonstreert hij ten slotte hoe automatische beeldherkenning op basis van AI werkt en welke platformen daarbij in beeld komen.

16:00

Wrap up door de dagvoorzitter

16:15

Napraten met een hapje en een drankje