Nieuwe technologie: van vergezicht naar praktisch gereedschap
Altijd gedacht dat nieuwe technologie voor mkb-uitgevers te complex en onbetaalbaar is? Data toepassen en tekst en beeld met AI ontginnen onhaalbaar? Na vandaag weet je beter en kun je morgen beginnen.
Digitale content in de long tail ontsluiten? Gebruik automated tagging? Beeld uit Windows Verkenner hergebruiken? Gebruik beeldherkenning. Betere combinaties maken van content in verschillende formats? Voorspellen van kansrijke content of publicaties?
In deze bijeenkomst introduceren we verschillende haalbare en betaalbare toepassingen voor de uitgeefpraktijk van alle dag. De ontwikkelingen gaan nu zo snel dat de digitale transitie ook voor middelgrote en kleinere uitgeverijen in zicht komt. Vandaag maken we nieuwe mogelijkheden voor data, tekst en beeld concreet.
De bijeenkomst bestaat uit 2 delen. Eerst nemen we je mee in een denkoefening om stapsgewijs een datastrategie te ontwikkelen op basis van je businessdoelen en maak je kennis met een aantal toepassingen waarmee je direct je content kan verrijken en data kan toevoegen. Daarna volgen 3 concrete verdiepingsvoorbeelden van software en tooling die digitale contenttransformatie behapbaar maken zonder enorme investeringen.
Na deze bijeenkomst:
heb je een overzicht van relevante en betaalbare nieuwe technische toepassingen;
begrijp je waarom je deze nieuwe mogelijkheden nu kan en moet meenemen in je strategie;
heb je inzicht in een mogelijke businesscase voor je digitale projecten;
begrijp je welke stappen je moet zetten om die technieken morgen in te zetten.
Sprekers
Programma
Ontvangst en deelnemersregistratie
Welkom
door Daan van Reenen, dagvoorzitter, onafhankelijk programmamanager digitale transitie voor uitgeefmedia, bibliotheken en musea; voormalig uitgeefmanager en manager operations
Waar begint de digitale transformatie van jouw uitgeverij?
door Irma van Lamoen, chief data solutions officer bij Data Analytics – Ortec Finance; voormalig uitgever
Irma introduceert een aantal direct toepasbare technieken die meerwaarde toevoegen aan data, tekst, beeld en geluid, zoals text mining, algoritmen, natural language processing, cognitieve en spraaktechnologieën. Aan de hand van ondernemingsdoelen maakt ze stapsgewijs inzichtelijk hoe je deze technieken inzet voor jouw data- en contentstrategie. Weet welke data je waarom wilt verzamelen en wat daarvoor nodig is.
Pauze
Data in de praktijk van alledag
door Irma van Lamoen
In dit praktijkgedeelte is de vraag naar je belangrijkste doelstellingen voor komend jaar vertrekpunt. Wil je meer tevreden klanten? Wil je nieuwe producten ontwikkelen? Vervolgens kijken we naar welke functies verschillende datatechnieken en tooling bieden bij de ondersteuning van besluitvorming in diverse bedrijfsprocessen en hoe ook een uitgeefbedrijf met weinig middelen een start kan maken met een datastrategie. Irma introduceert daarvoor een eenvoudige aanpak die zonder ingewikkelde software is te realiseren. Aan de hand van voorbeelden worden successen, do’s en don’ts inzichtelijk gemaakt.
Broodjeslunch
Artificial Intelligence (AI) voor creatie, management en distributie van tekst
door Walter Montenarie, CCO bij Educatie Technologiebedrijf EDIA
Walter heeft 15 jaar ervaring met B2B- en hoger onderwijsuitgeefmedia en kent de noodzaak van een goede businesscase bij de toepassing van nieuwe technologieën. EDIA ontwikkelt met behulp van AI, machine learning en natuurlijke taalverwerking (NLP) diensten die uitgevers helpen om tekstgerelateerde processen (deels) te automatiseren. Tijdens deze presentatie staat de vraag centraal hoe AI kan helpen bij het ontginnen van content. Walter introduceert de algemene mogelijkheden en uitdagingen bij de toepassing van AI in teksten aan de hand van uiteenlopende use cases die illustreren hoe zoeken, vinden en hergebruik van content eenvoudiger wordt; hoe tekstkwaliteit kan worden verbeterd en hoe er kosten kunnen worden bespaard door (semi-)automatische metadatering en hoe je content efficiënter kan worden aangeleverd voor adaptieve platforms.
Pauze
Artificial Intelligence (AI) voor verwerking en hergebruik van beeld
door Hans Bolten, senior consultant Woodwing; expert op het gebied van redactionele automatisering en geautomatiseerd beheer van digitale assets in beeld, tekst, video en audio
AI-technologie maakt het veilig beheren van digitale assets en de doorzoekbaarheid van je content gemakkelijker, ook voor kleinere organisaties. Het doorzoeken van beeldcontent is arbeidsintensief en nog te vaak worden er kosten gemaakt voor nieuw materiaal terwijl er geschikt bestaand materiaal voorhanden is. Hans schetst welke mogelijkheden en uitdagingen er zijn om met de inzet van techniek kosten te besparen en het intern en commercieel hergebruik van beeldcontent te vergroten. Aan de hand van een use case demonstreert hij ten slotte hoe automatische beeldherkenning op basis van AI werkt en welke platformen daarbij in beeld komen.