Marketing automation

Meer rendement uit nieuwsbrieven en campagnes

 !!! De bijeenkomst is volledig volgeboekt. U kunt zich nog wel aanmelden voor de reservelijst. Als er een plaats vrijkomt, dan informeren wij u daarover !!!


Praktische verdieping en toepassingsverkenning aan de hand van use cases in de uitgeefmediasector

Hoe vergroot je de effectiviteit van je nieuwsbriefstrategie via de inzet van marketing automation? Marketing automation stelt je in staat om de effectiviteit van je nieuwsbrief geautomatiseerd te vergroten op basis van customer data. Marketing automation maakt het mogelijk om je content relevanter te maken en gerichter te targetten en te distribueren (via differentiatie in segmentatie, customer journey, kanaalkeuze, frequentie en timeline). Je nieuwsbrieven worden steeds effectiever, of het nou gaat om branding, activatie, CRM, social media marketing, onboarding van nieuwe prospects en customers. Marketing automation stelt je in staat om afnemers te herkennen, scenario’s te plannen en te automatiseren, om attributie, lookalikes en ambassadors in te zetten.

We wisselen de praktijkkennisonderdelen over hoe je je rendement van je nieuwsbriefstrategie verbetert met marketing automation af met praktische en inspirerende verdieping via use cases.

Na deze bijeenkomst weet je

  • hoe je het rendement van je marketing automation exponentieel kan verbeteren;
  • hoe je een marketing automation stappenplan baseert op customer data en technische mogelijkheden;
  • hoe je je nieuwsbriefstrategie vertaalt in KPI’s en morgen kan beginnen met het verhogen van de impact ervan;
  • welke tools en API’s je nodig hebt voor marketing automation en
  • leer je van 2 vakgenoten hoe zij marketing automation in de praktijk brengen.

Sprekers

  • Jonas Nouwen

    Jonas Nouwen

    Online strateeg, spreker, trainer en uitgever
  • Jan-Willem Sanders

    Jan-Willem Sanders

    Uitgever
    Follow the Money
  • Michael Dam

    Michael Dam

    Manager Marketing
    Bohn Stafleu van Loghum

Programma

  • - Ontvangst en deelnemersregistratie

  • - Welkom

    Door Nineke van Dalen, directeur de Mediafederatie Academy

  • - Deel 1 - Marketing automation: introductie, uitleg en tools

    Door Jonas Nouwen, online strateeg en expert op het gebied van online marketing en native advertising

    Jonas heeft gewerkt met verschillende toonaangevende internetbureaus, uitgevers en mediabedrijven. Hij was directeur van de branchevereniging van internetbureaus in Nederland (DDA – Dutch Digital Agencies) en is co-founder van Bladendokter.nl en The Big Story. Zijn expertise beslaat meerdere aspecten van online communicatie, zoals online strategie, branded content, sales, social marketing en publishing. Jonas werkt als consultant en interimmanager en geeft geregeld trainingen en lezingen.

    • Introductie: huidige ontwikkelingen en kansen voor marketing automation.
    • Marketing automation, wat is het en hoe werkt het?
    • Nieuwsbrieven: de revival, soorten nieuwsbrieven, voorbeelden en succesfactoren.
    • Tools voor marketing automation.
  • - Pauze

  • - Casus: Van bereik naar loyaliteit bij FtM

    Door Jan-Willem Sanders, uitgever Follow the Money (FtM)

    Follow the Money is een online only platform voor onderzoeksjournalistiek en heeft bovendien uitsluitend abonnee-inkomsten. De unieke publicaties op de site moeten de bezoekers daarom overtuigen om de portemonnee te trekken. In de afgelopen 20 maanden is het aantal leden verviervoudigd. Een belangrijke succesfactor hierbij was de efficiënt opgezette database van (proef)leden en de marketing automation die op basis van die gebruikersdata is opgezet. Hoe doet Jan-Willem dat bij FTM? Jan-Willem maakt inzichtelijk hoe hij strategische uitgangspunten weet te operationaliseren door met behulp van marketing automation niet het bereik maar juist de loyaliteit van bezoekers te ontwikkelen. Want voor Follow the Money geldt: liever 1 bezoeker die 10 keer komt, dan 10 bezoekers die 1 keer komen.

  • - Broodjeslunch

  • - Deel 2 - Marketing automation: strategie en plan van aanpak

    Door Jonas Nouwen

    • Klantsegmentatie en journeys
      – Inzicht in klantbehoeft
      – Gebruik customer journeys in marketing automation
      – Fases klantbehoefte
      – Segmentatie klanten
    • Klantcontactstrategie
    • Marketing automation en contentstrategie
    • Audiences en marketing automation
    • Intent based publishing en marketing automation
  • - Pauze

  • - Vervolg deel 2 - Marketing automation: doelen, KPI’s, plan van aanpak, strategieën

    Door Jonas Nouwen

    • Plan van aanpak
      – Doelen en KPI’s vertalen naar actie
      – Keuze middelen en strategie
      – Data en analytics
    • Marketing automation strategieën, van simpel naar complex
      – E-mailstrategie uitbreiden naar marketing automation
      – Uitbreiden naar audiences en online marketing
      – Koppelen CRM-systemen en intent based publishing
  • - Korte pauze

  • - Casus: Van vlechtwerk naar 360-gradenklant

    Door Michael Dam, Manager Marketing bij Bohn Stafleu van Loghum (BSL)

    BSL zag zich gesteld voor een herkenbaar uitgeefprobleem: hoe komen we van een vlechtwerk van talloze standalone klantendatabases naar een geheel om uiteindelijk de klant over alle fondsen en merken heen te kunnen volgen. Inmiddels beschikt BSL over een datawarehouse waarmee ze van klanten een 360-gradenbeeld hebben. Michael laat zien hoe BSL dit heeft aangepakt en wat de impact is op de performance van o.a. nieuwsbrieven en campagnes. Daarnaast schetst hij de mogelijkheden van een verdere uitbouw van marketing automation bij BSL.

  • - Napraten met een hapje en een drankje