Immersive media in de uitgeverij

Nieuwe werkelijkheden?

Immersive media betreft de ontwikkelingen van nieuwe technieken als VR/AR/MR. Die gaan snel en winnen terrein in marketing en nu ook in de productontwikkeling in uitgeefmediabedrijven.

Bij Mixed Reality gaat het om de toevoeging van extra digitale dimensies aan bestaande content. Dat kan variëren van extra informatie bij de werkelijkheid (Artificial Reality) tot volledige digitale werkelijkheden (Virtual Reality) en alle mengvormen daartussen (Mixed Reality). De technieken zijn vooral goed toepasbaar waar de gebruiker het lastig vindt om te visualiseren of wil oefenen (educatie, vakinformatie) of extra informatie krijgt aangereikt (bijvoorbeeld qua branding, in de reiswereld, of voor gebruiksgemak, zoals tijdwinst, minder fouten, kostenbesparing) en daarmee nieuwe werkelijkheden ervaart.

In de marketing worden VR en AR al langer toegepast. In de boekenbranche en in het onderwijs zien we ook experimentele toepassingen. Kortom: als uitgeefmediaondernemer moet je weten wat er onder deze technologieën wordt verstaan en hoe ze werken. En vervolgens of je ze in wil en kan zetten in je business.

Na deze bijeenkomst :

  • ben je up-to-date wat betreft trends, mogelijkheden en strategische afwegingen;
  • ben je geïnspireerd door de mogelijkheden van deze nieuwe technieken;
  • maar heb je ook inzicht gekregen in de valkuilen bij de toepassing van AR/VR/MR;
  • aan de hand van een aantal sprekende businesscases, aan zowel de content- als de marketingkant.

Sprekers

  • Daan van Reenen

    Daan van Reenen

    Directeur-eigenaar
    Darwin Media
  • Andres van Vugt

    Andres van Vugt

    Chief Technology Officer
    Publicis One BeNeLux
  • Thomas Neurink

    Thomas Neurink

    Digital Coach & Trainer
  • Micah Hrehovcsik

    Micah Hrehovcsik

    Oprichter
    Game Architect Studio
  • Sarah Brusell

    Sarah Brusell

    Redacteur rekenen en projectcoördinator online educatieve producten
    Uitgeverij Deviant

Programma

  • - Ontvangst en deelnemersregistratie

  • - Welkom

    Door moderator Daan van Reenen, directeur-eigenaar Darwin Media, consultant en programmamanager voor informatiezaken in uitgeverijen, musea en kennisinstituten

  • - VR/AR/MR: Inleiding en ontwikkelingen

    Door Andres van Vugt, Chief Technology Officer bij Publicis One BeNeLux en adviseur van de VR/AR Association (VRAR) in Nederland

    Andres maakt duidelijk wat er wordt bedoeld met VR/AR/MR en hoe deze technieken zich ten opzichte van elkaar onderscheiden en hij maakt inzichtelijk wat je waarvoor zou kunnen inzetten. Daarnaast geeft hij een overview van de spelers in de markt, de huidige stand van zaken en de trends. Aan de orde komt de vraag welke strategische afwegingen je organisatie moet maken om over de inzet van AR/VR/MR te kunnen beslissen, zowel voor de inzet voor je portfolio als voor marketing/sales.

  • - VR/AR in de marketingpraktijk

    Door Thomas Neurink, Digital Coach & Trainer

    Thomas was een van de oprichters en tevens digitale architect van de internationale start-up Branders. Focus was online innovatie met een specialisatie op het gebied van VR en AR, als pure versterking van de business. Projecten waren voor onder meer voor Philips, Nissan, Arcadis & de Europese Unie. (Nu is Thomas bezig voor een eerlijk outsourcingklimaat met India, vrij van misstanden als vrijheidsberoving, moderne slavernij en kinderarbeid.) VR is een onderwerp dat elke marketeer zal aanspreken. Technisch gezien zijn er al ongelooflijke toepassingen mogelijk, zoals ruiken, voelen en zelfs in een virtuele omgeving als team. Maar een echt verdienmodel is nog lastig vast te stellen met deze nieuwe technologie en nieuwe toepassingsmogelijkheden. Thomas put uit zijn rijke ervaring als start-up en gaat in op concrete en aantoonbare businesscases die voor marketingafdelingen toepasbaar zijn in alle soorten branches en wat de laatste ontwikkelingen daarbij zijn. Wat voor campagnes zijn er te maken? Welke content past daarbij Welke eisen stelt dat aan de inrichting van je organisatie, aan de samenwerking met leveranciers? En welke technieken, devices en competenties heb je nodig?

  • - Pauze

  • - Virtual Courtroom

    Door Micah Hrehovcsik, oprichter van de Game Architect Studio & Senior Game Design Lecturer en Researcher aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht

    (De voertaal van dit onderdeel is Engels.)

    De Game Architect Studio ondersteunt het complexe proces van game design en ontwikkeling voor bedrijven en game design studio’s. Micah heeft daarbij veel ervaring met toepassingen in entertainment, zorg, veiligheid, onderwijs en erfgoed. Ook heeft Micah met de Erasmus School of Law (ESL) de Virtual Reality Courtroom ontwikkeld, die studenten van de bachelor Rechtsgeleerdheid de mogelijkheid biedt om tijd- en plaatsonafhankelijk te oefenen in een bijna levensechte rechtbank. Micah schetst het proces van de totstandkoming van de virtuele rechtbank: van idee tot realisatie, en deelt daarbij zijn ervaringen rondom dit soort processen.

  • - VR in de educatieve uitgeverij

    Door Sarah Brusell, redacteur rekenen en projectcoördinator online educatieve producten (waaronder een VR-app) bij Uitgeverij Deviant

    Uitgeverij Deviant is een early adapter als het gaat om de inzet op didactische VR-toepassingen. Deviant ontving daarvoor dan ook de Comenius EduMedia Award 2017 en de IPON Award 2018. Startrekenen VR is een aanvulling bij de rekenmethode Startrekenen. In deze app worden ruimtelijke onderwerpen inzichtelijk gemaakt met behulp van VR. Sarah laat zien hoe deze toepassing tot stand kwam en hoe die past binnen de rest van het portfolio.

  • - Napraten met een hapje en een drankje