Het innovatielandschap in kaart

Themabijeenkomst over innovatiemethoden

Innovatie is allang niet meer voorbehouden aan labs of speciale units. Innovatie is voor uitgevers een constante in het DNA van hun organisatie. Waar anderen er vooral over praten, ben of wil jij concreet aan de slag met het verbeteren en versnellen van innovatie. Deze bijeenkomst geeft antwoord op de vraag: ‘Wanneer en waarvoor gebruik ik welke innovatiemethode?’

Iedereen kent begrippen als Scrum, Design Sprint en Lean Startup. Maar wat betekenen ze precies? En wanneer pas je ze toe? En nog belangrijker: met welk doel? Bovendien is de theorie logisch en simpel, maar is de praktijk altijd weerbarstig. Daarom organiseert de Mediafederatie Academy deze bijeenkomst, waarin methoden worden uitgelegd door specialisten aan de hand van pakkende praktijkvoorbeelden.

Je leert in 1 middag:

  • Welke innovatiemethoden zijn op dit moment populair en waarvoor zet ik ze in?
  • Hoe onderscheiden deze methoden zich van elkaar?
  • Welke methoden worden op dit moment gebruikt in de media en hoe bevalt dit?
  • Hoe kan ik onderbouwen waarom ik voor een bepaalde aanpak kies?
  • Hoe richt ik morgen mijn eigen innovatieproces efficiënter in?

Inhoud op hoofdlijnen:

  • Innovatielandschap in kaart

Waarna we inzoomen op:

  • Google Design Sprint
  • Growth Hacking
  • Lean Startup
  • Design Thinking

Primeur: de Mediafederatie Academy lanceert tijdens deze bijeenkomst de Innovatiekaart: een overzicht van alle innovatiemethoden (mee te nemen naar kantoor om ook je collega’s te laten begrijpen waarom je doet wat je doet).

Trainers

  • Jasper Baggerman

    Jasper Baggerman

    Senior adviseur Digitalisering & Innovatie
    de Mediafederatie
  • Heiko Bleeker

    Heiko Bleeker

    Partner
    Station10
  • Luuk van Hees

    Luuk van Hees

    Innovatie-expert
    Station10
  • Ward Wijndelts

    Ward Wijndelts

    Hoofdredacteur
    Vrij Nederland
  • Xander Smit

    Xander Smit

    Innovatie-expert
    Station10
  • Lisette Elstgeest

    Lisette Elstgeest

    Digital Manager Radio
    NPO
  • Chris Out

    Chris Out

    Managing partner en lead Growth Hacker
    RockBoost
  • Liselotte Legebeke

    Liselotte Legebeke

    Communication Coordinator 24Kitchen
    Fox Networks Group
  • Jules Prick

    Jules Prick

    Co-founder en partner
    Koos Service Design
  • Marjolijn Hoffmans

    Marjolijn Hoffmans

    Marketing Manager Donald Duck
    Sanoma

Programma

  • - Ontvangst met een broodje

    Het programma wordt gemodereerd door Jasper Baggerman, Senior Adviseur Digitalisering & Innovatie bij de Mediafederatie.

  • - Het innovatielandschap in kaart

    In deze algemene inleiding introduceert Heiko Bleeker (partner bij Station10) de Innovatiekaart. Die is speciaal voor de Mediafederatie ontwikkeld. Aan de hand van de Innovatiekaart worden verschillende innovatiemethoden in perspectief geplaatst en wordt elke methode kort toegelicht.
    Hierna gaan we de diepte in. A.d.h.v. de Innovatiekaart worden 4 methoden verder toegelicht.

  • - Google Design Sprint: Hoe Vrij Nederland zichzelf opnieuw uitvond

    Luuk van Hees (innovatie-expert bij Station10) en Ward Wijndelts (hoofdredacteur bij Vrij Nederland) introduceren de Google Design Sprint aan de hand van de reis die Vrij Nederland heeft afgelegd. Onderweg staan ze stil bij de uitdaging, de voorbereiding, de sprint en het vervolg.

  • - Lean Startup – NPO Radio 4: van radiozender naar content first crossmedia merk

    Xander Smit (innovatie-expert bij Station10) en Lisette Elstgeest (Digital Manager Radio bij NPO) introduceren de Lean Startup methode aan de hand van de nieuwe online propositie en de crossmediatransitie van de klassieke zender NPO Radio 4.

  • - Pauze

  • - Growth Hacking bij 24Kitchen

    Chris Out (managing partner en lead Growth Hacker bij RockBoost) is Growth Hacker van het eerste uur en begeleidt diverse uitgeefmediabedrijven in het praktisch toepassen van deze methode die erop is gericht om innovaties effectiever in de markt te zetten. Aan de hand van de 24Kitchen case zullen Chris en Liselotte Legebeke (Communication Coordinator 24Kitchen bij Fox Networks Group) inzichtelijk maken hoe Growth Hacking in de praktijk werkt.

  • - Design Thinking binnen de wereld van Donald Duck

    Jules Prick (co-founder en partner bij Koos Service Design) vertelt wat de waarde is van Design Thinking voor elke organisatie die serieus aan de slag wil met klantgericht innoveren, waarna Marjolijn Hoffmans (Marketing Manager Donald Duck bij Sanoma) haar ervaringen deelt over hoe het werken met de klantreis haar team in de praktijk heeft geholpen om de klantervaring en het productportfolio te verbeteren.

  • - Napraten met een hapje en een drankje