Crossmediale contentteam 2020: workflow, distributie en contentatomisatie.

Praktische masterclass, max. 30 deelnemers.

LET OP: deze bijeenkomst is volledig volgeboekt. Wegens overweldigende belangstelling zal er een tweede editie plaatsvinden op 11 maart 2019. Klik hier om je aan te melden!

Werk jij op de redactie met gescheiden teams voor print, online en social? Weet iedereen op de redactie wat er moet gebeuren om traffic te optimaliseren? Werken jullie met één crossmediale contentkalender? Nee? Dat kan véél beter! Hoe? Daar geeft deze praktische masterclass heel veel handvatten voor vanuit de vraagstukken uit je dagelijkse praktijk.

Effectieve productie in minder tijd, met meer resultaat: aan de hand van de theorie van atomiseren, crossmediale scenario’s, contentmapping, productie- en distributiegrids, veel voorbeelden en oefeningen, kun je morgen in je eigen organisatie aan de slag met content 2020!

Speciaal voor redacties die hun crossmediale werkprocessen willen optimaliseren, organiseert de Mediafederatie Academy, in samenwerking met team Bladendokter, een praktische masterclass waarin we de redactionele workflow kantelen en leren hoe contentatomisatie veel meer effectiviteit oplevert voor je content en je organisatie.

Contentatomisatie

Veel (online) redacties zitten in een vast patroon van produceren en publiceren. Voor het tijdschrift of het online magazine. Maar er is meer. Op een redactie zal ook aandacht moeten zijn voor distributie en de promotie van content. Via de theorie van contentatomisatie kunnen redacties in één workflow tegelijkertijd werken aan crossmediale productie én aan de distributie van content over alle kanalen en platformen. Bij contentatomisatie worden grotere contentproducties in delen (atomen) aan de doelgroep aangeboden, op verschillende momenten en via verschillende kanalen. Zo haal je als redactie het maximale uit je content.

Redactionele workflow

In een goede crossmediale workflow werken redactieleden aan een gezamenlijke planning, een heldere taakverdeling en houden ze zicht op de processen over alle kanalen. Hoe organiseer je zo’n team, welke skills hebben de teamleden en welke tools gebruiken ze? Het crossmediale proces 2020 gaat verder dan alleen de productie en publicatie van content. Ook de promotie en de analyse ervan is belangrijk. Tijdens de workshop krijg je inzicht in welke disciplines je nodig hebt om stevig in te zetten op de crossmediale contentorganisatie 2020. En natuurlijk gaan jij en je team aan de slag met oefeningen in break-out sessies!

Hoofdonderwerpen van de praktische masterclass

  • Trends en het belang van een goed crossmediaal werkproces.
  • Wat is de levenscyclus van online content?
  • Welke rollen heb je nodig voor een efficiënte workflow?
  • Welke soorten content zijn er?
  • Hoe maak je content aantrekkelijk voor social en seo?
  • Hoe werkt contentatomisatie?
  • Hoe maak je een crossmediale contentkalender?
  • Overzicht van tools voor contentplanning en virtueel samenwerken.

Spreker

  • Carolien Vader

    Carolien Vader

    Eigenaar
    Bladendokter & The Big Story

Programma

  • - Ontvangst en deelnemersregistratie

  • - Welkom door Nineke van Dalen, directeur van de Mediafederatie Academy

  • - Ochtendprogramma

  • - Broodjeslunch

  • - MIddagprogramma

  • - Napraten met een hapje en een drankje