Blockchain geframed: hype of belofte?

De belangstelling voor blockchain onder uitgevers is groot. Daarom organiseert de Mediafederatie Academy op verzoek van vele leden een tweede bijeenkomst over dit onderwerp.

Je kunt geen blad openslaan of blockchain wordt genoemd. De verwachtingen zijn hooggespannen en tegelijkertijd ook niet onomstreden. Blockchain wordt vaak gepercipieerd als de techniek achter bitcoins maar reikt qua potentie veel verder. Daar gaan we tijdens deze bijeenkomst op focussen. Blockchain zal naar verwachting over vijf jaar een fundamentele verandering teweegbrengen in de bedrijfsvoering van elke economische en maatschappelijke sector. Dat betekent dat uitgeefmedia zich nu al moeten verdiepen in de potentie van blockchain om te overzien wat de impact op hun businessproposities straks kan gaan worden.

Tijdens deze tweede bijeenkomst over blockchain

  • krijgen we een scherpere focus op de werkelijke potentie van blockchain;
  • begrijpen we hoe blockchain in gaat grijpen op de uitgeefketen en de businessmodellen van uitgeefmedia;
  • zoemen we in op een aantal experimenten die ons helpen om de toekomst van blockchain in de uitgeefketen te framen en verder te concretiseren.

Sprekers

  • Andy Zondervan

    Andy Zondervan

    CEO
    Rightsshare.com
  • Mark Dijksman

    Mark Dijksman

    Oprichter
    oneUp
  • Martijn Roelandse

    Martijn Roelandse

    Head of Publishing Innovation
    Springer Nature
  • Joris van Rossum

    Joris van Rossum

    Director Special Projects
    Digital Science
  • John Olivieira

    John Olivieira

    Omni mediaondernemer

Programma

  • - Ontvangst en deelnemersregistratie

  • - Welkom

  • - Blockchain: hype of belofte?

    Door moderator Andy Zondervan van Rightsshare.com

    Een inleidende keynote over zin en onzin, over de werkelijke potentie, over de plek in de hype cycle, over te verwachten ontwikkelingen en het tijdpad waarin de belofte van blockchain zich zal voltrekken. Waar staan we nu werkelijk en welke toepassingen zijn er denkbaar en realistisch voor uitgevers in diverse sectoren en voor mediamerken?

  • - De macht aan de uitgever: hoe blockchain de advertentieketen kan veranderen

    Door Mark Dijksman, oprichter van oneUp, dat traditionele organisaties helpt om digitale innovatie te versnellen

    oneUp creëert nieuwe kansen voor traditionele bedrijven op basis van nieuwe technologieën, zoals blockchain. oneUp onderzoekt de impact en proposities van blockchain op businesses in diverse sectoren. Mark presenteert een decentrale marktplaats op basis van blockchain waarin transparantie in de advertentieketen kan worden bewerkstelligd en wat dat voor de rol van mediaexploitanten kan betekenen.

  • - Blockchain in het wetenschappelijke uitgeefproces: een verkenning

    Door Martijn Roelandse, Head of Publishing Innovation bij Springer Nature en Joris van Rossum, Director Special Projects bij Digital Science

    Je haat het of je gelooft erin! Ook in de wetenschappelijke wereld zijn de verwachtingen van blockchain hooggespannen. Springer Nature besloot de daad bij het woord te voegen en een experiment te starten. Onderzocht wordt of en hoe blockchain branchebreed kan worden ingezet in het contentverificatieproces van wetenschappelijke uitgevers. Joris en Martijn doen verslag van de eerste ervaringen en delen hun inzichten en meer.

  • - Pauze

  • - Twee toepassingsexperimenten voor de vrije pers

    Door John Olivieira, omni mediaondernemer

    John onderzoekt met social enterprise Publicism hoe met de inzet van blockchain een antwoord kan worden gegeven op de afbrokkelende infrastructuur en het gebroken businessmodel van nieuwsuitgevers door de consument te koppelen aan nieuws. Aan de hand van twee experimenten maakt John concreet waarom blockchain-technologie wordt ingezet bij mediaplatformen van NDC en FTM.

  • - Afsluiting en borrel