Adverteren bij vertrouwde mediamerken vergroot merkvoorkeur

Nieuw Nederlands mediaonderzoek toont aan dat advertentieplatforms die vertrouwen genieten meer reclame-effect teweegbrengen.

Bij het op waarde schatten van een advertentie wegen consumenten het vertrouwen dat zij hebben in een medium mee. Reclame in vertrouwde media levert daarom aanzienlijk meer impact op. Het positieve effect op de merkvoorkeur is ruim 50 procent groter dan bij mediaplatforms die als onbetrouwbaar worden gezien. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van IPG Mediabrands en Sanoma.

Uitkomsten

Niet alleen het aantal vertoningen van reclame is dus van invloed, ook de reputatie van het medium als advertentieplatform. Het maakt voor de uitkomsten niet uit of respondenten van nature goed van vertrouwen zijn. Ook de frequentie van website-bezoek is niet van invloed.

De onderzoekers adviseren om de gepercipieerde betrouwbaarheid van media mee te nemen bij de mediaplanning. Dennis Hoogervorst van Sanoma: “Een vertrouwde mediaomgeving is dus niet alleen van belang voor consumenten, maar ook voor adverteerders. Vertrouwen in het mediamerk straalt af op adverterende merken.”

Lees het volledige bericht bij NDP Nieuwsmedia.